Första Expressen i mål – tredje spiken

Ikväll var vi första Expressen i mål vilket också gav oss vår tredje spik. Denna känns helt klart som mest värd eftersom både de två andra Expresserna; Explorer och Royal Rabbit deltog. Det blåste SV 9-11 m/s när vi gick ut vid sextiden och med ombord var Kent, Jesper Kraus och Lasse Plast. Givet förra veckans skadade spinnaker beslutade jag att vi skulle (likt de andra två Expresserna) deltaga utan spinne. Totalt så deltog 7  båtar i kvällens torsdagssegling; Explorer/Express, Royal Rabbit/Express, Flyt/Beason 31, SunRun/Monark 806, Cecavi/Rival 22, Razzle Dazzle och vi. Razzle Dazzle tvingades tyvärr bryta eftersom deras genuaskena lossnat (?)…

Seglingen hade som vanligt föregåtts av ett visst skruvande. Tidigare i veckan hade jag fixat en ordentlig storfallsavlastare och under dagen hade jag fixat dubbelkommando till häckstaget på samma sätt som HC Herbs (Stort tack HC för access till den gamla bildbanken). Lite bilder på detta att beskåda längre ned i inlägget, och fler att vänta. Utan den nya häckstagslösningen, hade vi nog inte vunnit i den hårda vinden.

Alla var heta under starten det var ett samlat startfält sekunderna före start. Vi klyvde nog linjen först och något före Explorer, som dock låg över oss också för babords halsar . Vi gick fort och högt direkt och kunde därför när vi slog över till styrbords halsar vid en östra vågbrytaren hålla undan gentemot dem, tvinga dem att slå och  dessutom ge dem skitvind på den nya bogen. Vi bevakade Andreas och Tommy hela vägen till märket vid reningsverket och rundade något före dem, de andra Visby båtarna kom på rad strax därefter. Explorer skar direkt efter rundning och för att hålla position så svarade jag med lovning. Efter ett tag så gick jag ned på nästan platten med spirad fock och satte kurs mot Snäckberget för nästa rundning  utanför Tott Hotell. Explorer gick dock fortare än oss på undanvinden igen och gick om oss. Vi vet inte riktigt varför vi gick långsammare, de har uppenbarligen bättre trim och känsla. Men, medan de skar mot land några hundra meter före rundning så fortsatte vi platta och fick en körare, vilket medförde att vi kunde begära plats vid rundning, och hade därmed hade återtagit ledningen. Cecavi körde spinnaker och gick bra på undanvinden aningen bakom oss.

Under kryssen söderut så bevakade vi Explorer under tiotalet slag innan vi valde att lämna dem för babords halsar ut till havs medan vi gick inåt för styrbord mot vågbrytaren, där sjön brukar vara snällare. När vi möttes igen så hade vi ryckt ifrån något och vid rundningen vid reningsverket ledde vi med ett tjugotal sekunder.

Undanvinden in till mållinjen i Visby hamn, blev en rysare och vi tappade återigen gentemot Expressen bakom. Vi höll dock undan och var i mål tio sekunder före Explorer. Extra kul ikväll att vi var ett så samlat fält. Totalt så skilde det vara 8 minuter mellan första och sista båt. Bra seglat allihopa!

Så här i efterhand så kändes det som om den nya häckstagslösningen tillsammans med en samlad och segelvan besättning var det som mest bidrog till kvällens seger. Slagen satt där de skulle och på kryssen så jobbade jag med häckstaget i varje vindby, samtidigt som vi förde en ständig och aktiv dialog om trimning och vägval. Stort tack till min besättning för er härliga insats och också stort tack till Explorer för tufft motstånd. Vi ombord på Visby Selfstorage ser fram emot fortsatta bataljer mot er och mot alla andra i Wisby Segelsällskap i de seglingar som hägrar! Segern firades i klubbhuset med malt till besättningen.

Första Expressen i mål för första gången

Första Expressen i mål för första gången (Lasse, Kent, Jesper & underst i bild Mats)

Tredje spiken i protokollet

Några av blocken för nya häckstagslösningen

Urtag för genomföring av häckstag

Nytt järn bakom sittbrunnens aktre vägg för multi utväxling av häckstaget under däck

Alu vinkeljärn fastsatt i aktre pollarens fäste