Gennakersegling med modifierad 717 i Slite

En kväll i somras blev jag inbjuden att gasta på Lasse Karlssons ombyggda Elvström 717 i Slite båtklubbs onsdagssegling. Inte mycket som längre påminner om Elvströmen numer dock. Lasse har förutom att gastat ombord på Expressen också hjälpt till med att plasta bottenstockar och mastfot i våras.

Det ursprungliga skrovet har bl.al fått en ny bulb, ett rakare och längre förskepp, peke, dubbla roder och stor sittbrunn och seglas med en fock från en Melges 24, ett mastodontstort storsegel och olika stora gennakers beroende på vindstyrka.

Lasse5

Modifierad Elsvtröm

 

Vinden dog ut helt strax före start och vi drev sakta sakta över linjen flera minuter efter start. Vi skar österut i hopp om att finna vind, och ömsom fick vi lite drag, ömsom stod inte spinnakern alls. De andra båtarna på layline seglade spinnaker, som ömsom stod och som ömsom inte stod alls… Det var en varm och härlig sommarkväll som ni kan se på bilderna men det där med att segla i bleke, det är… tålamodskrävande och efter en dryg timmes segling beslutade vi oss för att bryta då jag väntade besök från fastlandet hemmavid.

Så snart vi hade gippat runt tillbaks mot hamnen så kom så vinden 2, 3, 4 sekundmeter. WOW, vilken accelleration! Jag uppskattar att vi på nolltid slörade iväg i sex knop. Det är något väldigt speciellt att segla gennaker och som jag fick erfara för första gången. När det kommer vind så skapas det en kraft som vill rotera båten framåt kring sin egen axel (känns det som) och när skrovet släpper så är accelerationen total! Sedan gäller det att ligga och köra på liket för att balansera gennakern i vinden och maximera farten. Vilken känsla! Stort tack Lasse för att jag fick vara med, hoppas det blir fler gånger!

Stooort storsegel

Stooort storsegel

 

Lasse4

”Wow vilket acc”

Lasse6

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Äldre bild med mer vind och Cementfabriken i bakgrunden

2 Kommentarer
  1. Lars k
    Lars k says:

    Det var en varm och härlig segling
    En liten rättelse
    Vi seglade code zero lika stor som en gennaker men plattare form och en dukvikt högre än storseglet
    Vilket gör att man kan gå 40 grader mot vinden:)
    Så 110 kvadrat på kryssen

    Svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *