Guide till att kappseglingsutrusta en Express

Förra vintern ägnade jag mycket tid på att göra research för hur jag skulle gå till väga för att omvandla min oskruvade Express till en kappseglingsmaskin. Jag läste allt jag kunde finna på Internet, på olika bloggar på Expresseglare.se nya och gamla sajt, och jag tog tacksamt emot tips ifrån andra Expresseglare och båtbyggare. Jag sparade ner länkar och bilder, jag letade runt i alla webbshoppar efter lämpligt materiell. Några av er har kanske läst några av inläggen om arbetet som jag publicerade förra året.

Så här i efterhand så kan jag konstatera att allt ser ganska enkelt ut när man tittar på bilder eller läser andras bloggar, i själva verket så ligger det oftast många många timmar av tålmodigt arbete bakom varje moment som beskrivs tämligen enkelt. Jag tillbringade många nätter med att slipa, spackla, slipa, spackla på kölen – och att byta ut nästan hela däckslayouten tar tid och framkallar ångest varje gång man skall borra ett nytt hål i luckgaraget eller överbyggnaden.

Nåväl, jag har i alla fall haft för avsikt att få ihop ett sammanhängande inlägg som man kan använda som innehållsförteckning, när man går i tankarna om att renovera sin Express. Jag hoppas att guiden kan komma till användning för någon där ute som också vill klättra uppåt i resultatlistorna under sommarens seglingar.

Före sjösättning i år har jag för avsikt att: byta till en ny logg, förstärka under kojerna, fixa till botten ytterligare och kanske få till en ny storskotsbalk. Jag ber att gå återkomma med inlägg härom framåt.

Här kommer i alla fall en översikt över vad som gjordes under 2015

  1. Övergripande plan för 2015

SEGEL & TÅGVIRKE

  1. Inköp av bättre begagnat Kryss-ställ
  2. Inköp av bättre begagnad spinnaker
  3. Nytt tågvirke från Poly Ropes

NAVIGATIONSUTRUSTNING

  1. Inköp av Tack-Tick Racemaster taktikkompass

DÄCKSLAYOUT & RIGG

  1. Inköp av rostfria detaljer till mastfot & däckslayout
  2. Montering av spinnakerbomshölster
  3. Kortning av sidovant till följd av längre förstag
  4. Ny fockfallslösning på släde
  5. Utväxling inuti bom, mätmärke & trimdekaler
  6. Luckgarage och trimvingar del 1
  7. Luckgarage och trimvingar del 2

SKROV & KÖL

  1. Kölrenovering del 1 – att lossa kölen
  2. Kölrenovering del 2 – PLX4 mallar
  3. Kölrenovering del 3 – Topp & Botten spackling
  4. Kölrenovering del 4 – slipa, spackla, slipa, spackla!
  5. Kölrenovering del 5 – optimering klar
  6. Kölrenovering del 6 – fastsättning av kölen
  7. VC17 målning, kölskarvsspackling & logotyp på friborden

NY FÖRSTÄRKT MASTFOT

  1. Ny mastfot del 1 – borttagning av gammal plyfa
  2. Ny mastfot del 2 – laminering 
  3. Ny mastfot del 3 – placering

BOTTENSTOCKAR

  1. Nya bottenstockar

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *