Kölrenovering del 3 – Topp och botten spackling

Foto 2015-02-28 11 41 51

Inpassning av botten-mallen, före delning

Inser att det kan bli många inlägg om kölrenovering, det tar sin tid. Idag har Marcus och jag i alla fall spacklat dit de två första ”mall-remsorna” i toppen och botten på styrbordssidan av  kölen. Efter att ha läst andras guider och svårigheten att få rätt tryck på mallen över spacklet på kölen så konstruerade vi  (Marcus) ställningar till mallarna så att vi skulle kunna sätta tillbaks dem i ett fixerat läge. Det ser kanske lite amatörmässigt ut på bilderna, men det är så proffsen jobbar.

Material: epoxispackel från biltema. mallar i formplyfa, plasthandskar, ett stycke osb skiva, plastbitar att mixa epoxi med och ”spackla” med, skruv och skruvdragare, några regelbitar, två skruvtvingar, tuschpenna, sticksåg, aceton.

Vi gjorde enligt följande:

  1. Vi slipade bort järn i topp och botten på kölen så att mallarna kunde passas in symmetriskt och optimalt, och rengjorde med aceton.
  2. Vi delade mallarna med sticksågen, lade dem till rätta och drog tuschstreck över mallen till kölen så att vi skulle veta att mallen hamnade rätt i längdled
  3. För att mallarna skulle hamna rätt i höjdled (eg sidled) konstruerade vi ställningar så att vi på så sätt skulle veta vilket ”tryck” på mallen som skulle appliceras över spacklet, och inte behöva vara rädda för att dels trycka för hårt, eller att mallens vikt skulle trycka ned spacklet över tid. Se bilder nedan.
  4. Tejpade insidan av mallen med vanlig brun packtape, för att den skall släppa från spacklet sedan.
  5. Blandade ihop spacklet på ett stycke OSB skiva, det skall inte finnas några färgskiftningar efter att man blandat klart.
  6. Vi applicerade spacklet likt en 2 cm bred blå remsa längs med hela bottenkanten av kölen (och motsvarande på toppen)
  7. Därefter satte vi dit mallen som tryckte undan överflödigt spackel, vi tog bort en del spackel direkt för att inte behöva riskera att slipa bort senare. På några ställen fick vi applicera ytterligare spackel i springan, då det saknades något.
  8. Vi använde överflödigt spackel till att försöka få botten av kölen någorlunda plan, den var mycket ojämn i järnrent original
  9. Fundera noga på om du inte skall skeppa iväg kölen till Stefan Falkenberg och SFP Bygg i Kungsbacka och låta han göra optimeringen av kölen i sin form istället.

 

Foto 2015-02-28 11 40 15

Ställning till toppmallen, som vilar med hakar på kölbultarna, och som fixerades med öglebultar.

Foto 2015-02-28 14 50 38

Vi tvingade fast en regel bakom mallen och skruvade fast regelstumpar så att mallen bara kunde hamna i ett fixerat läge. Spacklad topp överst i bild.

Smurfglass? Nej, Biltemas epoxispackel

 

Foto 2015-02-28 15 22 53

Botten, med mall. Vi använde överblivet epoxispackel till att få undersidan platt, och fylla ut förut på kölen

 

Mall borttagen, ljusblå epoxiremsa vid kölens topp.

Mall borttagen, ljusblå epoxiremsa vid kölens topp.

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *