Kölrenovering del 4 – Slipa, Spackla, Slipa, Spackla

Arbetet med att få SWE178 sjösättningsklar pågår just nu på multipla fronter. Kölen lite av ett kapitel för sig. Det ser ut att gå ganska fort att fixa till en köl, när man tittar på bilder och läser olika forum på nätet. Jag har framförallt fått kunskap och inspiration från SWE756 och den danska båten Ilskov & Partnere. Arbetet i sig skall dock inte underskattas. I mitt förra inlägg om kölprofilering gick jag igenom hur vi fixade med mallarna och lade epoxiremsor (på ena sidan av kölen). Arbetet har sedan dess fortsatt enligt följande:

  1. Jag inledde med att ”direkt efter” järnslipning var klar att ”coata” med Epoxioprimer, för att undvika rostangrepp på kölen i största mån. Jag vet att inte alla har valt att lägga primer förrän utanför spacklet.
  2. Spackling av mer eller mindre vertikala generatriser på babordssidan, med blått snabbhärdande epoxispackel från Biltema. Tidsåtgång 1 kväll.
  3. Påläggning av NM 206 lätt epoxy spackel på babords sida.
  4. Vändning av kölen m.h.a nymonterad vinch i taket från Biltema. Svårt att vända kölen med en lyftanordning, vi använde en pallyftare och ett mycket kraftigt spännband för att trixa lite, och inte riskera att skada kölen.
  5. Bortslipning av överflödigt järn på styrbordssidan med hjälp av vinkelslip . Genom att lägga en riktplanka mellan topp och botten profilerna, ser man var det överflödiga järnet skall bort. Jag har tyckt att det gått bäst att använda den lite tjockare typen av slipskiva. Tidsåtgång: 1 dag.
  6. Vertikala generatriser med stålspackel på styrbords sida. Tidsåtgång: 1 kväll
  7. Resning av kölen, nu placerad stående på ett par Europallar, men fortfarande fast i taket för balans
  8. Bredspackling av andra sidan av kölen med NM 206 som jag beställde från Viking Yachting då jag behövde lite fler saker ur deras sortiment. NM har en folder där man kan läsa om deras olika epoxiprodukter för marint bruk. Jag beställde tre burkar. Det räckte inte. Som tur är så ställde Niklas och Kent på Swedish Composite AB upp med lite mer lättspackel från  båtfabriken, där Nimbus huserade tidigare, och där flera Expresser har byggts. Composite gänget har också ”sponsrat” med material till mastfoten, bottenstockarna och elsastiskt epoxispackel för framtida kölfastsättning. Förhoppningsvis kan jag lura ut dem på gården när kölen skall sättas på plats, de har mycket goda kunskaper om plast och marint konstruktionsarbete, inte minst från arbetet med Rupert 80:an som blev klar förra året.
  9. Nu återstår det ”bara” att slipa kölen med långkloss tills den mallar in enligt profilerna. Som tur är har jag Christoffer på plats hemma på gården, egentligen med andra uppdrag, men som hjälper mig med att slipa lite emellanåt.

Epoxyprimer direkt på järnet

Foto 2015-04-20 22 32 43 (1)

Generatriser på babordssida i blått, stenhårt epoxispackel från Biltema

Christoffer bredspackllar med NM 206

 

Byggt på extra med spackel i framkant av kölen

Byggt på extra med spackel i framkant av kölen, för att ha slipmån till profil

Foto 2015-04-29 17 10 15 (1)

Rest köl bredspacklad med NM 206

Niklas & Kent från Swedish Composite med goda råd kring plastning

Niklas & Kent från Swedish Composite med goda råd kring plastning, Extraspackel i lådorna.

Slipat & slipat och slipat med långkloss.

Slipat & slipat och slipat med långkloss.

6 Kommentarer
    • mats
      mats says:

      Tack H.C! Din sida, dina bilder och filmer ger alltid inspiration. Hoppas att det är OK att jag länkar till dig då och då? // Mats

      Svara
  1. Marcus
    Marcus says:

    Hej!
    Jag undrar om ni har någon erfarenhet av polyesterspackel på kölar? Håller det? Tänkte isolera med epoxigrund över spacklet.

    Svara
    • mats
      mats says:

      Hej! Jag använde NM 206 lätt, ett motsvarande epoxispackel jag fick låna av Nimbuskillarna och PP 100 till min köl, därefter epoxyprimer. Jag har mötts av varningar att använda mig av stora sjok PP100 efter vidhäftningen då inte är bra och kan lossna helt. Jag kan tyvärr för lite om hur det går att kombinera olika plaster och kan således inte ge dig ett klokt svar på om det går att köra polyester underst. Jag kan rekommendera dig att ställa frågan på exempelvis Stockholm Expresseglares facebooksida, då får du nog bättre svar.

      Svara
  2. Marcus
    Marcus says:

    Tack för ditt svar! Jag håller själv på med min köl och har också hört att det inte är lämpligt att använda polyesterspackel under vattenlinjen. Dock har jag inte märkt att det släppt på mina tidigare båtar men kände att jag ville forska lite mer i det hela denna gången, även om jag använder polyester denna gången också?. Men du har inte märkt att det släppt där du spacklat med pp100? Tyvärr är jag en av de få som inte har facebook. Kanske har du möjlighet att ta upp min fråga?

    Svara
    • mats
      mats says:

      Hej igen! Jag hittade en tråd på maringuiden här. Förefaller som det går, med vissa förbehåll. Jag tänkte åka förbi båtfabriken imorgon om jag hinner, då kan jag höra med Kenth också.

      Svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *