Mastbrott under SM i Båstad

Otroligt kul att deltaga i SM. Det gick lite bättre än förväntat. Vi uppnådde dock inte riktigt vårt mål med en topp tio placering, men slutade 12:a i tredje racet under första dagen, vilket var vår bästa placering. I många seglingar låg vi där vi förtjänade, i den nedre tredjedelen. Vi startade ofta bra, men gick inte tillräckligt högt på kryssen (lätt att se i TracTrac), och tvingades ofta slå för fri vind. Vi är inte riktigt säkra på var vi kan hitta höjden, men en teori är bättre slaglängd på häckstaget – och så nya segel förstås.

I vår sista segling rundade vi som sexa, sjua någonting efter första kryssen men tappade några placeringar till under undanvinden då vi ej valde att segla spinnaker i den hårda vinden. Vi led sedan mastbrott alldeles inför länsrundningen när vi låg 11 eller kanske 12 enl TracTrac. Mer om det nedan. Stort tack för alla tips, nya kontakter och ett fantastisk arrangemang i Båstad. Hoppas vi ses på Ulvön nästa år.

Stort tack till fotograferna Patric Winbo och Marcus Tobjörk för fantastiska bilder.

SM Kryss

För babords halsar strax efter start, Marcus spanar oroligt efter båtar för styrbord i lä

 

SM Rundning

Full action vid första rundningsmärket

SM spirad fock

Vi valde att ”fega” eller att vara taktiska och köra utan spinnaker i den stundom mycket hårda vinden


Mastbrottet

Nedan följer en serie sekundbilder från de båda fotograferna som var på plats över sekvensen då vi led mastbrott. Jag skall inleda med att jag absolut inte hyser något agg gentemot Beckman och hans besättning ombord på SWE116, de gjorde vad de kunde för att undvika kollision oturligt nog fångade deras spinnaker (eller mast) in mitt akterstag i deras broach varvid min mast drogs ned allt eftersom de girade upp styrord. Vi var såta vänner väl iland och båda glada över att ingen i besättningen var skadad. Nedan en bildsekvens över skeendet.

 

Mastbrottet just före

Inför rundningen av ”styrbordslänsmärket” girar vi swe178 ut i banan för att kunna ge plats till EPI som skymtar till vänster i bild. SWE116 kommer akterifrån i en surf uppskattningsvis 10-11 knop och för att undvika att köra in i oss akterifrån girar de styrbord, vilket medför (vad jag tror) en omedelbar broach.

Mastbrottet exakt

SWE116 broachar strax akter om oss till vänster i bild, observera lutet på Beckmans mast. Här sveper deras spinnaker (eller om det är deras mast) in sig i vårt akterstag

Beckma och mastbrott

Och när de fortsätter sin broach mot styrbord dras vår mast ned.

Mastbrottet SM

Till höger i bild, vår mast är vikt 90 grader åt sidan, och går av ca 1,5m upp från mastfoten

 

Beckmans broach efter mastbrottet 0

 

MAstbrottet 3

Efter mastbrottet 3

Efter mastbrottet

Masten bärgas

3 Kommentarer
  1. Tommy Andersson Explorer
    Tommy Andersson Explorer says:

    Bra bilder! Mycket tråkigt med haveriet. Men nu har du fixat allt såg jag i hamnen. Vi kör på söndag. Torsdagsseglingen blir söndagssegling dom 2 sista racen för säsongen.

    Svara
    • mats
      mats says:

      Via försäkringsbolagen har jag nu mastat på en ny rigg, och har också kvar ett bidrag att hitta ett begagnat storsegel i racingskick för. Givet en del race-uppdateringar och åldersavdrag så kommer jag att få stoppa till en del pengar (självvalt) och fixa en del med masten själv (självvalt för att få ner offerten på rigg fr Benns). Jag intalar mig själv om att värdet stiger på båten i motsvarande del 😉

      Båten klarade sig helt från skador, dvs däck och skrov. Masten gick av ca 1,5m upp från mastfoten.

      Storseglet fick skador som inte gör det möjligt att reparera för att kappsegla med igen (töjningar).

      På det hela nöjd med förfarandet. Lite abstinens av att inte ha en egen båt att segla under hösten.

      Svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *