Nya bottenstockar på plats

I samband med att jag tog hjälp av Lasse Karlsson att fixa mastfoten så plastades även han bottenstockar. Resultatet blev jättefint. Det finns flera utförliga guider på nätet för hur man skall gå till väga, bl.a. den här  och den här på Expresseglare.se. Under arbetet så har jag använt mig av: vinkelslip med sliptrissa, skyddsglasögon, andningsmask, packtape, wellpapp, limpistol, Aircell, polyester, matta, mikroballonger, klibbduk, aceton, flera tråg att blanda plast i, lammballar, aluminiumroller, Dremel och dammsugare. Kanske något mer.

  1. Jag började med att slipa ned all topcoat i kölsvinet med hjälp av en vinkelslip med sliptrissa. Det går ganska fort, men är väldig dammigt. Det är också ett farligt arbete. Jag lyckades slipa hål i handsken vilket orsakade blodvite. Efter omplåstring bytte jag till ett par tjocka skinnhandskar.
  2. Efter att jag dammsugit bort det värsta av dammet, maskerade jag runt om luckan till kölsvinet med packtape.
  3. Ungefär samtidigt så kom Lasse förbi och ”limmade” ihop två delar Aircellskiva med polyester så att den blev dubbelt så tjock.
  4. Sedan tillverkade jag bottenstocksmallar av wellpapp: jag klippte ut remsor i wellpapp, följde kanten där bottenstocken skall sitta och limmade undan för undan ihop wellpappbitar till en mall. Sedan gjorde jag likadant på alla fyra tilltänkta ställen där jag skall placera bottenstockarna.
  5. Mallarna sågades ut med tigersåg.
  6. Bottenstockarna ”limmades” fast på sina platser i kölsvinet med egentillverkat polyesterspackel=polyester och mikroballonger
  7. Sedan rollades bottenstockarna fast av Lasse med mestadels ”tuggad” matta
  8. Utstickande glasfiberrester s.k. skägg slipades bort av Marcus med hjälp av ett Dremelverktyg
  9. Som också gjorde rent och målade med vit topcoat.

Då det blev lite färg över så passade vi på att måla insidan till förpiksluckan också, så nu är den vit och fin.

Arbetet i sig är inte så komplext. I alla fall inte för mig om man tar hjälp med själva plastningen. Det är många moment, och det krävs en hel del olika verktyg och material. Totalt exklusive inköp har vi uppskattningsvis lagt totalt ca 14h. Jag hade egentligen tänkt att vi skulle plasta under kojerna också, som är tillåtet enligt klassregeln. Men jag prioriterade ner detta till fördel för arbete med skrovet och kölen, då det är ett väldigt jobbigt och obekvämt att slipa under kojerna. Det får bli nästa år,

Det känns skönt nu att vara klar med både mastfot och bottenstockar. På kvällarna har jag börjat att prova på att splitsa Dyneematamparna från Poly Ropes. Det är svårt. Mer om det i ett framtida inlägg.

 

 

 

Foto 2015-05-03 12 31 48

All gammal topcoat bortslipad, första mallen på gång i skuggan

Foto 2015-05-03 12 40 31

Malltillverkning

Foto 2015-05-03 12 31 29

Bottenstocksmallar i papp, tillverkade m.h.a limpistol

Foto 2015-05-03 13 47 05

Bottenstockarna i Aircell med polyesterlaminat sågas ut med tigersåg

Foto 2015-05-03 15 01 35

Bottenstockarna ”limmas” på plats med polyesterspackel

 

Foto 2015-05-08 14 13 51

Redo för laminering med mattor

Foto 2015-05-17 20 26 04

Topcoat och klart!



4 Kommentarer
  1. Rolf
    Rolf says:

    Bra arbetat med plastjobben – mycket proffsigt och mycket bra redogörelse. Betr splittringen – ring Christer B.

    Svara
    • mats
      mats says:

      Hej, ledsen för sent svar. Jag tog ju hjälp med arbetet, men Lasse blandade ett lim med microballonger och polyester för att ”hålla fast” de nya stockarna.

      Svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *