Operation: Fastsättning av kölen

Idag har Marcus och jag åter satt fast kölen på skrovet. Det var lite trixigt och vi fick lösa en del problem på vägen, men på det stora hela gick det faktiskt som planerat. Efter att jag bottenmålat kölen hängandes i takvinchen tidigare i veckan så lade jag den försiktigt ned på en pall med ett tjockt frigolitblock ovanpå. Därefter drog jag ut kölen ur verkstaden med hjälp av en pall-lyftare. Marcus inledde när han kom med att kontrollera gängorna på alla bultarna, så att gängorna var ok medan jag gick och hämtade grannens hjul-lastare. Allt som allt tog arbetet 5h på två man. Vi gick till väga enligt följande:

    1. Vi placerade en pall-lyftare med multipla pallar på i fören och aktern på Expressen (frigolit på den översta) säkrade båten i 4 riktningar med spännband.
    2. Därefter lyfte vi skrovet med hjälp av pall-lyftarna och drog ut vaggan midskepps från båten.
    3. Jag lyfte upp kölen med hjul-lastaren och sänkte försiktigt ned den i kölfickan. Kölen säkrades med spännband. Sedan sköt vi tillbaks vaggan i läge igen under båten och passade in kölens bultar mot hålen i kölsulan.
    4. Vi blandade NM 207, ett elastiskt epoxyspackel och lade som en sträng mitt på kölens ovansida och spritsade tätningsmassa på gängorna till bultarna.
    5. Vi sänkte ned skrovet försiktigt på kölen klev ombord och drog åt muttrarna i kölsvinet allt vad vi orkade.
    6. I takt med att vi drog åt muttrarna så klämdes spacklet ut i springan och jag sicklade av med en spackelspatel. Det kommer att krävas mer spackling dock för att få det jämnt och fint i kölskarven.
    7. Marcus kontrollmätte avståndet till kölen från styrbords respektive babords relingslist, från samma ”öga” – avståndet var detsamma.

Enkelt, eller hur? Varför tog det sån tid, kan man undra. Vi tog det ganska försiktigt och jobbade utan att behöva ta några risker med skrovet eller kölen heller för den delen. Den domkraft vi använde för att lyfta kölen i framkant fastnade i asfalten och jag fick springa några vändor till Johans verkstad och låna verktyg och extra spännband.

Imorgon blir det till att åka till Clas Ohlson igen för att köpa en ny burk med PP100 spackel, snabbtorkande och lättslipat spackel för att fixa till skarven. Sedan hoppas jag fixa klart uthalet inuti bommen också att återkomma till.

 

Kölen redo att lyftas på plats i vaggan

Kölen redo att lyftas på plats i vaggan

Bortslipning av gammal fog på kölsulan

Bortslipning av gammal fog på kölsulan

Köl på plats i vaggan

Köl på plats i vaggan

Vaggan skjuts tillbaka in under skrovet

Vaggan skjuts tillbaka in under skrovet

 

 

 

Blandning av NM705, ett riktigt kladdigt spackel.

Inpassning av kölbultarna

Inpassning av kölbultarna

Överblivet epoxyspackel har börjat tränga ut i skarven

1 svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *