Snapchat-film från SM på Ulvön 2017

Lite korta ihopklippta Snapchat snuttar från SM i Express på Ulvön 2017. Lite skakigt och med varierande kvalitet. Skall få se om jag lyckas redigera ihop Gopromaterialet till någon racerapport också. Tack Martin Rubing, ÖSS, Expressförbundet och Svenska Seglarförbundet och alla deltagare förstås för förstklassigt arrangemang.

Musik: Falcons med Amanda Bergman

Bra genrep inför SM

I lördags var vi ensamma om att anmäla oss med Spinnaker till tävlingen Juhlins Minne. Tävlingen bestod av två korta race utanför Kallis. Det blåste SSV 10-13. Vi var fyra deltagande båtar, tre Expresser (Blueline, EXplorer och vi) samt Halvtonnaren(?) Illusion.

I första racet gjorde vi medioker start och tvingades till ett par extraslag mot land. Rundade dock som tvåa, (eller var det trea) efter Explorer och hissade spin. Vi hade dock lite problem att komma loss. Vi borde nog skurit tidigare. Gick förbi Explorer rundade som etta vid Tott och kryssade i mål.

Andra racet var ”ett varv” längre än första. Inge vidare start den här gången heller. Rundade tvåa igen. Bra spinnakergång. Toppade 10,4. Fin kryss tillbaka till piren och bra surfar även på andra spinnakergången. Flera minuter före de andra i mål.

Efter sammanräkning visade det sig att vi var tvåa i första racet efter Explorer och etta i andra racet, vilket i totalen innebar seger. Härligt! Tack till funktionärer, övriga deltagande båtar och den egna besättningen!

PS. Tack Rasmus också för filmen. DS

Race 1: Ett varv. Race 2: Två varv 😉

Fördäckare Jepser spanar efter vågor och vind

Hur mycket väger en ”tom” Express egentligen?

Tack vare våra vänner på Båtfabriken; Kent och Nicklas så fick vi möjligheten att komma in och göra färdigt vårrustningen i värmen.

Vi rullade in Expressen lördag förmiddag så fick den stå där och värma till sig tills på söndagen, när vi spacklade kölsprickan, vaxade friborden och målade botten med VC17

Vi stod och jobbade just under traverskranen så vi utnyttjade möjligheten att måla under stöttorna samt under kölen (där fick vi slipat slätt först också).

Trådlös invägning av Express

Trådlös invägning av Express

Väl på plats så frågade Nicklas om vi inte ville passa på att väga båten också. Sagt och gjort. Vågen slutade på 1756 kg torrvikt. I klassregeln står det att läsa:

C.4.2 vIKT minimum
– För båtar byggda t.o.m. 2000-12-31 vikt i 1780 kg
– För båtar byggda fr.o.m. 2001-01-01 vikt i torrt 1820 kg
Vikten är inklusive korrektionsvikter och fast monterade tankar, men är exklusive segel, personlig utrustning, kokutrustning, toalett, ankare, ankartåg, förtöjnings- och bogsertampar och hinkar. Eventuella tankar ska vara

– Innebär det att jag har 24 kg över till riggen så borde ju allt vara lugnt, eller? någon som vet?