Två igen, tveklöst – men med ny fockfallslösning på plats.

Ikväll var det dags för torsdagssegling igen. Det ökade under eftermiddagen och när vi gick ut blåste det SV 9-11 . Vi anmälde oss med spinnaker trots detta. Övriga båtar var Explorer/Express, Cecavi/Rival 22, Razzle Dazzle/TAILWIND 36 och Vitesse/Dehler 34. Ombord i besättningen: Kent, Min svåger Erik, kollegan Joachim Elm och  min äldsta dotter Linn.

Vi var som vanligt sena ut och hade problem med sättning av storen, samt att min nya fockfallslösning med knut på fallet hade knuten på fel ställe. Kent fick jobba med polygripen och nävarna för att få ordning på bitarna (igen).Vi gjorde en helt ok start för babords halsar men hade Explorer i ryggen om oss vilket ledde till en härlig kryssbatalj på väg ut till flaggan vid reningsverket. Vi seglade i stort sett jämnt och eftersom vi låg knappt bakom blev vi hårt bevakade i bidevinden (och fick skitvind) och rundade knappt halvminuten efter. De övriga i fältet låg bakom oss Expresser hela seglingen.

På medvinden norrut mot Tott fick vi aldrig riktigt fart i båten med spinnakern och fick se oss segla jämnt med den andra Expressen som bara spirade focken! Ett missöde med fallet som ramlade ned något men i övrigt så hittade vi aldrig riktigt rätt i de djupa vågorna. Vid rundningen utanför Tott uppstod det en något kaosartad situation, vid nedtagning som medförde att den danska spinnakern blev lite skadad i underliket. Vi tappade såklart också en hel del tid, men det kändes ändå som om vi gick ganska bra och inte tappade så mycket gentemot Explorer på den längre kryssen söderut tillbaka till Visby. Jag tror att vi var ca två minuter efter den andra Expressen i mål.

Vid tidräkningen efter seglingen fick jag bra tips från Tommy skepparen på Explorer om att köra aktertaget aktivt när det blåser hårt, det manar förstås till att fixa en häckstagslösning med dubbelkommando. I övrigt så måste jag montera en riktig avlastare till storen nästa gång, och förhoppningsvis få dit en riktig bygel till kicken. Stort tack till besättningen för er insats ikväll!

Trots att vi inte fick fart på spinnakergången var Joachim så här glad

Trots att vi inte fick riktigt fart på spinnakergången var Joachim så här glad

Kent balanserar på fördäck i sina hala Asics

Kent balanserar på fördäck i sina hala Asics. Erik utan pannan i veck till babord.

Produktion av ny fockfallslösning med hjälp av aluminiumstumpar från bygghandeln, förra protoypen till höger

Produktion av ny fockfallslösning med hjälp av aluminiumstumpar från bygghandeln, förra protoypen till höger

Knut på fall

Knut på fall

Ny fockfallslösning på plats, vi får se hur länge den håller

Ny fockfallslösning på plats, vi får se hur länge den håller…

True Radial Disaster

True Radial Disaster

Foto 2015-07-24 10 22 34

”Allt går att laga med lite tape”

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *