Tvåa igen, 36s efter Explorer

Vi var bara två båtar som var segelsugna igår i den stundom kraftiga vinden, Expressen Explorer och vi. Viva visade 10m/s i medelvind och 15m/s i byarna när fronten passerade vid 1630, men sedan avtog vinden till uppskattningsvis 8-11m/s. Det var rakt sydligt vilket innebar streckbogsstart om babord.

Vi tog starten men gick fruktansvärt lågt, visserligen fortare än Explorer. När vi slog över till styrbord och vi möttes blev det tajt och Explorer slog alldeles framför oss. Jag var tvungen att gå upp i vind för att inte ramma deras akterspegel och tappade fart. Jag är oviss vad som gäller regelmässigt här, när är slaget egentligen fullbordat?

Vi slog för fri vind och det var fortsatt tajt ett par slag upp till reningsverkets flagga. Trodde vi. Vi hade siktat på fel svarta flagga och var tvungna att slöra ned till märket efter vi sett att den andra Expressen rundat. Misstag nr 1: minus 30 sekunder. Vi hade bra kommunikation ombord på undanvinden med spirad fock norrut till Tott-rundningen och tog in något, kändes det som. Men på kryssen söderut gick vi lågt igen. Det tog ett tag innan vi fick ordning på hårdvindstrimmet, framförallt storen, och vi fortsatte att halka ned höjdmässigt. När vi fick ordning på trimmet så gick vi bra och gjorde flera bra slag intill vågbrytaren  – och hade häng på nytt. Misstag nr 2: vid rundningen åter vid reningsverket missade jag dock att vara med och släppa på storskotet och vi fick se Explorers försprång utökas på nytt, när vi inte kunde falla av ordentligt direkt. Klantigt, annars kunde det kanske blivit lite match på undanvinden in i Visby hamn och mål.

Stort tack till besättningen, Kenth, Johanna, Marcus och Mikael Franzén och till besättningen ombord på Explorer för ännu en härlig fajt!

Analys: Ut tidigare och få ordning på trimmet, smörja spinbombeslagen, investera i GPS för att kunna ha bättre koll på rundningsmärkena (?), bättre avstämning med besättning inför slagen

Utsikterna lovade kraftig vind

Utsikterna lovade kraftig vind

Pre start action

Pre start action

 

Kenth med Asics spirar fock och omfördelar vikt i surfarna

Kenth med Asics spirar fock och omfördelar vikt i surfarna

Full fart på undanvinden

Full fart på undanvinden

 

Glada miner trots våta rumpor

Glada miner trots våta rumpor

Tvåa av två

Tvåa av två

7 Kommentarer
  1. Tommy Andersson
    Tommy Andersson says:

    Hej Mats!
    Uppiggande med våra fajter i den skiftande vinden.
    Jo, svar på din fråga. Slaget är fullbordat när storbommen har passerat mittlinjen på båten. I detta ögonblick blir upphinnande båt väjningsskyldig.
    Sedan tror jag att det inte är tillåtet att flytta sig fram och tillbaka på undanvinden i takt med vågorna. Jag referar till Kenthas fördäcksarbete, se bilden. Men det är läge för att kollas upp.
    Blev själv diskad för många år sedan när vi gjorde detta på vår båt.
    Det är svårt att avgöra hur man rör sig.
    Imorron kör vi Rabbisjakten. Vi ses! Tommy

    Svara
    • Max
      Max says:

      Du får gunga båten en gång per våg, om inte annat anges i klassreglerna ((som tex Finnjolle). Däremot ger det mer att pumpa stor och spinnaker precis på vågtoppen för att provocera planing, än att gunga båten upp och ner. Hårdvindstrim som funkar för oss är stenhårt förstag (30 eller mer på Loos mod B), fullt akterstag och en väldigt aktiv fördäckare som räknar byar – det handlar som rorsman om att ha is i magen och gå högt mellan byarna, och det kan man inte om inte nån säger till om det långt eller kort mellan byarna. Rodertrycket kommer variera något, men inte båtens lutning.

      Kul att ni kommit igång i Visby, men synd att man inte såg er på SM i år. Och ännu roligare att en del av våran döckslayout spridit sig!

      Hälsningar från SWE468,
      Max

      Svara
  2. Tommy Andersson
    Tommy Andersson says:

    Hej igen!
    När jag läser reglerna för stagvändning börjar jag bli tveksam om jag har rätt i mitt förra inlägg.
    Båt som stagvänder skall hålla undan för andra båtar tills båten ligger på dikt bidevind. Där mot behöver inte storseglet vara hemskotat för diktbidevind på den nya bogen. Vi får kolla med Sten och Roffe.
    vänliga hälsningar från Tommy

    Svara
    • mats
      mats says:

      Tack för dina kommentarer, gällande båda situationerna, Tommy! Stagvändningsdilemmat leder ofta till tolkningsdiskussioner under protestförhandlingar har jag förstått, varför en del skeppare under större entypskappseglingar hellre vinkar förbi babordsbåtar än tvingar dem att slå och hamnar rakt akter om dem…

      Sen skall vi förstås sluta ”jucka” på undanvinden 🙂 tack!

      Svara

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *