Vinst i torsdagsseglingen – 36s. före andra Expressen

Igår var det lätta vindar med förändrad riktning under hela racet. Vid start blåste det ca 3/ms SV. I besättningen ikväll, Jesper, Marcus och jag – ett aktivt val att bara vara tre i den lätta vinden. 8 båtar till start: Flyt/Beason 31, Red Snapper/Hanse 301, Puella/Comfort 30, Illusion/1/2-ton, Hilda/Maxi 77, Explore/Express, Vitesse/Dehler 34 och vi.

Jag gjorde en kass start. Tidiga och på tok för mycket ”burn time” gjorde att vi inte hade fart när skottet gick. Lite dålig koll på klockan också efter att TackTick:en stängt av sig före start (?). Nåväl vi gick för styrbord nära den yttre vågbrytaren medan Explorer kom med bra fart för babord, gjorde ett bra slag och hade bättre fart över linjen. Vi kom dock igång och lade i Explorers kölvatten oss ett par båtlängder bakom dem. Illusion & Vitesse startade strax bakom oss, medan alla andra båtar gått tio minuter tidigare.

Explorer valde att slå alldeles intill Gotlandsfärjans kaj, medan vi fortsatte ytterligare 100m innan vi slog. När vi sedan möttes på nytt hade vi tagit in och då vi kom för babord slickade  vi propellern på deras aktersnurra. Explorer slog direkt på oss och vi hamnade i riktig ”skitvind” varpå de gick om oss i lovart. Vi slog direkt över till styrbord när vi kunde, gjorde ett bra slag och fick snabbt fart i båten. Explorer väntade någon båtlängd före de slog på oss. Med vår fart gick vi högt och gick om Explorer som ramlade ner något och fick slå för fri vind medan vi fortsatte med kurs mot reningsverket. Lite extra vind och lyft gjorde att vi sträckte hela vägen till märket och rundade strax efter Puella och kanske halvminuten före den andra Expressen.

Vi valde att inte sätta spinnaker direkt eftersom vi upplevde att det skulle bli svårt att bära den upp till vågbrytaren. Explorer satte dock direkt efter rundning och tog in något på oss före vi också valde att sätta. Spinnakern stod i den lätta vinden och vi seglade jämnt med Explorer. Öster om Almedalen dog vinden helt och spinnakern föll. Vi tittade på Red Snapper som låg långt före och de hade till vår förvåning börjat segla bidevind. Ett vrid på gång? Vi tog ned spinnen och hissade focken, rätt som det var kom det lite vind och vi hade nu kryss norrut upp till rundningen utanför Tott hotell. I lä om oss kom Hilda med bra fart och rätt som det var kom det en riktigt körare! Upp med allt kött på kanten och vi drog iväg i 5-6 knop i någon minut. Explorer hade gjort ett slag tidigare i den snurrande vinden och kom också som tåget något högre än oss med 5 båtlängder bakom. Vi hade tur och kunde sträcka hela vägen till rundning och fick upp spinnen fort, det visade sig dock att vi inte riktigt hade hissat den i topp och vi förlorade gentemot Explorer som gick högre än oss. Jesper observerade dock snabbt att spinnakern inte var i topp och fick upp den helt tillsammans med Marcus. Halvvägs till yttre vågbrytaren valde vi att ta ner och segla på focken istället eftersom vi hade problem att fortsätta att bära med tillbörlig kurs. Explorer fick lite problem med nedtagning av sin spinnaker, vilket gjorde att vi alltjämt ledde med ca halvminuten vid babordsrundningen vid reningsverket.

På sträckbogen in mot mål stod det snart klart för oss att vi förmodligen skulle slå Explorer och vi närmade oss också Red Snapper framför oss. Red Snapper var dock några sekunder före oss i mål.

Efter omräknad tid stod det klart att vi vann, före Explorer (2), Red Snapper (3), Illusion (4), Flyt (5), Puella (6), Vitesse (7) och Hilda (8).

Stort tack till Marcus och Jesper som gjorde ett fantastiskt arbete ombord utan att tröttna på rorsmans ständiga ”lugna rörelser i båten! lugna rörelser!”

Analys: Få misstag, rätt vägval, tidiga i starten, trimma focken högt

Foto 2015-08-20 15 36 13

Väderobservation kl. 1500

Torsdagssegling 20150821

Bansträckning – Torsdagssegling WSS

Foto 2015-08-20 20 36 29

Resultat torsdagssegling WSS 20150821

Foto 2015-08-20 20 27 47

Välbevakad omräkning av seglad tid. Fr. v Jesper, Patric, Andreas, Victor (eller trillingbrorsan Simon), Anders, Bengt & Roffe.