Whats the plan, Stan?

Frågan om vad på listan som gör mest för båtfarten råder det delade meningar om

Frågan om vad på listan som gör mest för båtfarten råder det delade meningar om, förmodligen det man lägger minst pengar på: nr 4

Vid varje enskild händelse på vattnet, när man: blir frånseglad, blir omseglad, missar en start eller en sättning så påbörjas tankarna om vilka orsakerna är till dessa nederlag och vad man kan göra åt det tills nästa gång eller i många fall nästa säsong. Alla som kappseglar tror jag känner igen sig i dessa tankar. För mig stod det snabbt klart att för mig att för att kunna konkurrera över huvud taget så krävdes en rad olika uppdateringar av såväl utrustning som kompetens ombord. Ganska så snart växte sig den här listan fram, om än mer i kronologisk ordning än i prioriteringsordning.

  1. Segel, ett nytt bättre begagnat kryss-ställ + eventuellt en bättre begagnad spinnaker.
  2. Köl och botten. Profilering av kölen, flera bottenstockar och en slät och fin botten på för att minimera friktionen i vattnet samt styva till kölen. Ett tämligen omfattande arbete. Jag tog mest inspiration från Ilskov & Partnere och swe756 . Sedan må jag säga att jag är oviss hur mycket detta ger för farten och höjden. För många handlar det nog också mycket om den psykologiska faktorn av att ”det är gjort”. Är det någon som har en uppfattning om vad det gjort för farten för er? Lägg gärna till en kommentar nedan! Lite att läsa kring detta finns på regatta.nu.
  3. Ny däckslayout, då Gollum var helt original när jag fick henne, så vore det önskvärt att uppdatera layouten för att underlätta såväl handhavande som trimning ombord. För de som går eller gått i liknande banor vet att det finns en uppsjö av olika alternativ att välja emellan och att det lätt rinner iväg när det gäller kostnaden.
  4. Träna. De flesta av oss som kappseglar som hobby tror jag ”are training on the job” det vill säga att man tränar alltid när det mer eller mindre är skarpt läge och kappsegling, där misstagen snabbt förpassar en nedåt i fältet. Min önskan och ambition är att jag skall få ihop besättningsmedlemmar som vill bli bättre och kan prioritera tiden att träna. Jag är övertygad om att detta tillsammans med nya segel har potentiellt den största hävstången på kappseglingsresultaten.

Löpande uppdateringar kring respektive punkt att vänta här på bloggen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Lämna gärna ett ord!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *