”Hemlig” Taktikbok & sjösättningsklart skrov

Härom veckan när jag var i Stockholm blev jag bjuden på middag av en gammal vän och seglarkompis; Magnus Palm. Magnus hade stora framgångar som jolleseglare i slutet av 80-talet och seglade också en hel del Express i Saltsjöbaden tills för några år sedan. På somrarna under senare tid har jag vant mig att få stryk i matchracing i våra gamla Laserjollar av både honom och hans lillebror Martin. Mycket av vår middagskonversation kom såklart att handla om Expressegling och bl.a. vikten om att dela upp uppgifterna ombord emellan besättningen för att göra bra resultat på  kappseglingsbanan. I slutet av middagen fick jag förmånen av att ta del av SWE700:s gamla häfte, där besättningen samlat taktiskt och strategisk dokumentation om segling.

Häftet innehöll North Trimguide, Granboken, och några ytterligare läsvärda artiklar som jag inte stött på tidigare, och som jag av respekt för SWE700 0ch dess (forna) besättning inte väljer att dela här. Pappa fick låna häftet som kvällslitteratur vid sitt besök förra veckan, än så länge har jag själv inte annat än ögnat innehållet, återstår att plöja från pärm till pärm när båten är seglingsklar och sjösatt. Jag har också planer på att göra ett eget häfte till Team Visby Selfstorage.

Vem vet, kanske Magnus hänger med och seglar SM i Sandhamn senare i sommar. Han har fått en stående inbjudan att ta plats i besättningen. Det vore ett ovärderligt tillskott i besättningen i så fall, både vad det gäller taktisk och strategisk erfarenhet från bankappsegling och med att få fart i båten.

Igår blev skrovet också sjösättningsklart. Klart och klart förresten.. det finns ju en hel del skrovligheter och ojämnheter kvar att slipa på. Men något måste ju finnas kvar att fila på under nästa vinter, och att skylla på när man gör dåliga resultat. Sjösättning väntar på torsdag, med målsättning att få luckgaraget och vingarna på plats före dess. Jag avslutade söndagens pyssel med att lyfta upp skrovet och måla under stöttorna, därefter polerade jag den VC17 målade undervattenskroppen med Abralon 4000,

Taktikbok med konfidentiellt innehåll

Taktikbok med konfidentiellt innehåll

En sista finputsning med Abralon 4000. Extra omtanke för roder, köl och första tredjedelen

En sista finputsning med Abralon 4000. Extra omtanke för roder, köl och första tredjedelen

Bort med sista fläckarna

Sista fläckarna snart ett minne blått

Snabb som vinden? återstår att se...

Snabb som vinden? återstår att se…

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *